Sunday, April 12, 2009

Hari ni 12 april 2009

sekarang aku dah ada dalam dilema.....aku baru tamat spm..aku ingin jadi seorang doktor....mengapaye.....aku lihat doktor ni banyak tanggungjawabnye.dia sentiasa sibuk...tak tidur malam .Balik rumah lewat,adakalanya terlibat dalam pembedahan terpaksa tinggal anak isteri di rumah......baru sebulan yang lepas kite disibukkan dengan serangan bertalu-talu zionist terhadap palestin.Malah ramai pasukan penyelamat,dan doktor dari serata dunia tak kira islam atau tidak datang menghulurkan bantuan.Mereka mengambil risiko yang besar...bukan shj untuk menyelamatkan nyawa manusia malah untuk melaksanakan tugas tanpa diganggu bom yang bila-bila masa meletus....ada juga terdengar doktor yang mati,yang muslim tu untunglah mati sebagai syuhada ...
aku tertarik dengan subjek biologi yang diajar guruku sewaktu di sekolah...aku seronok dapat tahu ke mana perginya makanan yang aku makan...
nyawa manusia menjadi perkara paling bermakna,kerana tanpa nyawa aku tidak berpeluang merasai seronok kehidupan sekarang,tidak berpeluang diuji untuk masuk syurga dan selamatkan diri dari neraka....kesihatan juga penting.bayangkan anda skrg sdg terlantar atas katil, menunggu bila agaknya nak sembuh...dah la macam2 nak dibereskan ni!Aaaa kan sedang kalau aku dapat berjalan pergi jamban sendiri...nak tahajud tengah malam pun susah.
Memang menjadi doktor tak semestinye semua penyakit dapat kite bantu tapi sesuatu dapat dilakukan.at least mamat tu dapat hidup dengan lebih sempurna...
lagipun manusia ni sering berhadapan dengan kesakitan..

No comments:

Post a Comment