Sunday, May 10, 2009

Indahnye hidup dalam tarbiyyah

Tarbiyyah sering berkait dengan pendidikan, pengajaran danpengawalan terhadap diri seseorang dari segi rohani dan jasmani....melalui tarbiyyah aku dapat still maintain iman..melalui tarbiyyah jugaklah aku mematangkan diri..sedar hala tuju,,,bersedia dengan cabaran agar akhirnya selamat di atas landasan yang benar menuju syurga....
Bukan semua orang berpeluang merasai tarbiyyah.aku masih ingat satu masa dahulu sewaktu aku masih belum mengerti apa itu tarbiyyah..halaqah...usrah...perjuangan dalam hidupku di waktu itu hanyalah untuk sekadar memuaskan hati ,perut dan orang sekeliling...alhamdulillah tarbiyah yang aku dapat dari da'e - da'e telah mengubah sedikit sebanyak hidupku.rupa-rupanya hidup ni ada matamat..kite bukan hidup 11 tahun di sekolah masuk universiti kahwin kerje pastu baru teringat 'o sikit lagi aku akan bertemu ngan tuhan ni,aku nak jugak masuk syurga. waktu tu dah terlambat.Tenaga pun dah habis, badan pun dah macam-macam penyakit, semangat kureng.ape nak jadi jadilah,,,,
Cubelah bayangkan nasib seseorang itu di akhirat kalau di dunia segala syariat allah ,tak perlu ambil semua lah separuh je dia tinggalkan.aurat tak jaga,pakai baju ketat..asyik nak ber'awek' je malas belajar duduk rumah buang mase,lepak hisap rokok...

sebaliknye bayangkan hidup kite penuh dengan azam usaha untuk mensyariatkan islam di muka bumi..buat diskusi agama atau usrah.....bantu rakan dalam akademik,mase tu diisi dengan menambah ilmu, pengaruh baik pada kawan,sentiasa berusaha berada di jalan yang lurus,jika di universiti pula cuba menghidupkan komuniti muslim..selitkan nilai islam seperti tutup aurat,dialog perdebatan sihat...jika dapat kuasa ambil peluang itu untuk betulkan ape yang salah..

No comments:

Post a Comment