Friday, March 16, 2012

Benarkah hidupmu tiada ujian??

Kita ni kadang2 rasa lost.
" duk dalam dunia ape aku sekarang ni".
"kenapa aku buat gitu kenapa tak gini".

Hidup....

Ada yang kata .
" hidup aku tak pernah diuji."

sedangkan ujian dalam hidupnya itu diukur dengan kesusahan , musibah dan gangguan.
Sedangkan hakikatnya bukan itulah ujian baginya, melainkan kesenangan berpanjangan dan berterusan itulah dia yang nama sebenarnya ujian.

Namun alangkah malangnya bilamana kita alpa akan ujian itu. Tanpa disedari hari demi hari berlalu tanpa sedikit pun rasa rugi tatkala solat dilewatkan, perangai dengki dan sombong semakin menjadi. Mengumpat dan gosip amalan setiap petang selepas balik dari surau.
melayan pandangan tanpa dialihkan, menonton TV hingga lewat malam, ...

Masa lapang diisi dengan tidur setelah kenyang dengan hidangan nasi kerabu lauk tempoyak ikan patin.

Malamnya hingga larut diisi dengan belekan buku Medik tanpa sedikitpun ingatnya pada Tuhan.
Tidak disangka akhirnya mata terlalu ngantuk hingga terlepas munajat tahajud bersama Sang Pencipta di waktu yang sangat berharga itu.

Betapa indahnya hidup ini tanpa ujian diungkapkan bertalu2.

Sedangkan inilah dia sebenarnya ujian kita yang majoritinya melalui kehidupan rutin tanpa mempedulikan langsung soal tarbiyah diri jauh sekali ummah .

Saban hari terbaca juga perkara karut bab hantu dan segala macamnya di Surat khabar dan betapa jauhnya akidah masyarakat kita dengan akidah islamiyah yang sebenar, namun langsung tiada rasa bertanggungjawab.

Saban hari juga terdengar kes murtad menjadi2, tidak langsung difikirkan itu salahnya serta besarnya amanah untuk berdakwah itu tersemai di jiwa.

Kosong wahai pembaca yang beriman! Kosong jiwa dan hati naluri itu !

Masa tidak menunggu anda

Kita akan satu hari tidak perasan betapa cepat masa berlalu. Silap2 sudah tua kang masih tetap dengan rutin harian yang sama yakni dengan meninggalkan dakwah ini. Bagaimana bisanya ummah ini ingin kembalikan kegemilangannya wahai teman pembaca yang kucintai Kerana Allah?

Sama2lah kita memerhati ayat ini:

" Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan maupun dengan rasa berat dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah. Yang demikian itu lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui "
- Surah At-Taubah ayat 41

No comments:

Post a Comment