Friday, March 16, 2012

Mad'uku lebih hebat dariku.Takpeke?

Baru saja ku pulang dari liqa. Salah satu ahli kami itu banyak ilmunya. Maklumlah beliau lepasan sekolah agama serta rajin mendengar tazkirah.

Yang menjadi persoalannya bilamana naqib itu kekadang terasa inferior complex berhadapan dengan mad'u seperti itu.

Pada hematku itu tidak perlu jadi sesuatu yang pelik jauh sekali masalah.

Pertama kubilang padamu wahai pembaca sekalian. andai kata kita tidak bertindak menyusun liqa itu mengajak ahli,menetapkan waktu serta segala macam berkaitan liqa itu adakah kemungkinan akan adanya liqa?

Sudah tentu tidak.

Maka pertama sekali peranan kita walaupun ilmu kita kurang namun kesanggupan kita meluangkan masa dan tenaga mewujudkan pertemuan liqa itu sesuatu yang sudah cukup untuk dihargai.

Kerana walaupun ada dikalangan masyarakat kita yang ilmunya penuh namun kekadang tidak ada medium baginya tuk berkongsi . Dia rasa kekok berkongsi walaupun mampu. maka disini perlunya penggerak kepadanya.

Maka inilah peranan kita ( hamba Allah yang dilantik menjadi naqib namun tidak bersekolah agama dan masih kekurangan byk dari sudut ilmu agama)

Kedua. Kita jelas matlamat kita ingin membina peribadi muslim, keluarga,masyarakat, serta negara Islam.

Maka adakalanya harakah atau pergerakan itu perlu ada dalam liqa kita.

Bagaimana kita boleh dakwah masyarakat sekeliling kita. Bagaimana kita ingin mewujudkan suasana yang takut langgar arahan Allah, buat dosa.Bagaimana kita boleh timbulkan kemahuan anak muda untuk bergabung menyumbang untuk Islam.

Maka saya tanya kalian. Adakah bisa seorang lepasan sekolah agama walaupun ilmu agama penuh di dada mampu melaksanakan semua ini?

Ya bisa aja, mungkin kita akan jawab. Namun berapa ramai??

Ramai saje yang boleh mengaku pernah belajar dari sekolah agama namun berapa ramai yang benar2 faham agama?

Maksudku benar2 faham agama ni adalah dari banyak sudut termasuklah harakinya yakni bagaimana kita boleh sumbangkan pada masyarakat.

Kerana yang penting kita sebagai penggerak. Kitalah yang menyusun. Kita juga yang sama2 mereka berusaha bagaimana boleh kita guna ilmu yang ada untuk dakwah masyarakat ke arah penghayatan Islam.

Maka sebab itulah kita jangan rasa malu bilamana kita sekadar lulusan sekolah sains sedangkan mad'u kita lepasan sekolah agama ataupun negara2 Timur.

Kerana kita belajar tarbiyah yang bergerak.

Supaya akhirnya masyarakat kan bebas dari perhambaan sesama manusia kepada perhambaan pada Allah semata2.

No comments:

Post a Comment