Wednesday, January 30, 2013

Jangan jadi pemalas!!

Tujuan penulis menulis adalah kerana ingin membebaskan diri dari sifat malas..malas dalam apa saja. Bukan sekadar malas membaca nota-nota dan buku-buku akademik malah malas membaca buku dakwah, fikrah dan haraki semakin menguasai diri.

Mana mungkin keadaan ini dibiarkan sekiranya kita mahu tetap dalam perjuangan. Perjuangan tidak memerlukan insan2 malas menghiasi ahlinya..hanya meramaikan bilangan namun tidak langsung mampu memberi apa2.

Namun inilah fenomena umum bukan sahaja penulis malah yang berlambak dan ramai lagi di luar sana dihiggap penyakit ini.

Pada masa yang sama ummah sangat memerlukan sangat2 dahagakan perkongsian ilmu, tarbiyah membina dan aktiviti2 yg me'refreshkan' iman dan bangkitkan semangat untuk beramal.Ini semua tidak lain tidak bukan adalah lahir dari idea yang diperolehi lewat bacaan buku2 dan bahan bacaan lainnya..

Apa yang penulis perasan..mutakhir ini kita banyak kali melakukan sesuatu samada program atau apa jua aktiviti dakwah namun sedikit sekali kita memikirkan imbuhan yang boleh kita terima dari sudut dakwah.Kita banyak bergerak dan bertindak dan tidak dinafikan itu sangatlah baik, namun lebih baik sekiranya kita mampu menambah input pada setiap pergerakan kita.Input boleh berupa mcm2, namun apa penulis ingin tekankan kali ini adalah melalui pembacaan...

Tidak dinafikan merancang semata2 tidak memadai sekiranya tiada tindakan dan amalan praktikal namun praktikal tanpa ilmu pun tidak ke mana...

Kesimpulan

Post kali ini sangat ringkas namun cukup untuk membuatkan kita semua terutama yang menggalas risalah dakwah mengambil segera buku2 yang tersusun kemas di rak yang sudah lama ditangguh untuk membacanya.mulalah membaca dan kita kan sama2 perolehi manfaatnya insyaAllah.

Selamat membaca dan janganlah jadi insan yang malas..

No comments:

Post a Comment