Wednesday, July 21, 2010

Bolehkah aku ?

Alhamdulillah, bagai tidak percaya , aku akhirnya dapat menuju selangkah ke arah cita-citaku. Aku ingin benar jadi seorang yang berjaya dunia dan akhirat. Mendapat sesuatu yang diinginkan bukan mudah, ada yang sanggup mengorbankan segala wang yang ada demi yang diingininya.Malah tidak kurang juga yang sanggup menggadai jiwanya.

Sekarang ini ujian dan tanggungjawab terpikul di bahu menanti pengorbanan yang tiada kesudahannya. Hidup di kala dulu yang sering kali bermain main manja , sekarang perlu perubahan. Setiap saat kini menjadi penting dan rutin harian harus diubah. Benar, ini mungkin belum datang lagi saat yang lagi sibuk itu namun segalanya akan bertambah sibuk jika diri tidak disibukkan sekarang.

Ada kalanya seperti tidak percaya tatkala aku yang baru berumur 19 tahun harus memikul tugasan ini. Yang sentiasanya kurang serius dan masih mengganggap diri di alam remaja. Namun beberapa tahun lagi bakal menaruh harapan masyarakat untuk merawat dan mengambil amanah terhadap yang sakit. Pada waktu itu bukan lagi mainan, tatkala yang didatanginya itu seorang yang benar benar mengharap akan jasa kita.

Buat apa perlu risau bukankah detik itu lama lagi....

Yang boleh kusimpulkan hanya satu. Manusia tidak bisa berubah terus , malah proses perubahan itu berlaku sedikit demi sedikit tatkala didedahkan dengan pengalaman dan ujian. Pengalaman yang berterusanlah yang akan membantu diri ini agar lebih bersedia , lebih cekal.

Kadangkala kurasa berat....Pelbagai persoalan yang timbul ....bolehkah aku?...

Wednesday, June 23, 2010

' Asyik buat benda ni je '

'Asyik makan makanan yang sama ja, bosannya aku'

' Apasal rutin hidup kita ni tak lain dari robot je , aku tengok '

Berikut merupakan kata-kata yang biasa saja didengar dari pelajar sekolah berasrama, di universiti dan tidak terkecuali di rumah.

Dalam hidup ini seringkali ada perkara yang kita rasa jemu lakukan. Semasa menuntut di sekolah berasrama penuh dulu aku lalui rutin hidup yang sama hampir setiap hari. Setelah itu aku turut merasainya sewaktu belajar di PASUM. Rasa jemu ini menjadikan aku insan yang kurang bersemangat . Kelesuan ini seyerusnya mempengaruhi macam-macam perkara. Antaranya pemikiran yang tidak cergas, dan seolah-olah memberitahu diri bahawa dunia ini akan selamanya begini. Akhirnya aku jarang fikirkan perkarayang lebih luas dan berfikir mengenai masa depan jauh sekali. Masalah kecil aku anggap besar kerana aku kurang tahu masalah yang lebih besar di luar sana. Oleh itu hidup yang pada awalnya sudah ada tujuan semakin pudar , tatkala pessimistik menguasai diri.

Sekarang sudah hampir tamat cuti dan beberapa hari lagi aku akan memasuki semula universiti. Aku pun mula berfikir bagaimana seseorang itu menjalani hidupnya dengan begitu bersemangat walaupun dilaluinya benda yang sama setiap hari. Bagaimana seseorang itu tidak putus asa dan jemu dalam rutin hariannya dalam melakukan tugas yang sama. Sungguh ku ingin tahu rahsia mereka.

Akhirnya aku membuat satu kesimpulan, kekuatan yang ada pada mereka adalah berpunca dari jelasnya matlamat hidup mereka. Buat apa harus disiapkan semua tutorial itu? Buat apa perlu susah-susah menyemak semula nota ? semua itu dijawab Kerana ingin mendapatkan 4 flat agar bisa mencapai cita-cita , atau ingin menyambung pelajaran dalam bidang medik, atau apa-apa saja matlamat yang begitu jelas dan hidup dalam diri mereka ini.

Sebenarnya berdasarkan pengalaman aku, biasanya orang yang sentiasa ingat pada matlamatnya tidak akan timbul rasa jemu . Seorang ibu yang kerjanya setiap hari menyapu sampah di sekolah akan hilang rasa jemunya tatkala memikirkan tentang pendapatannya di hujung bulan yang boleh digunkannya untuk menyara hidup keluarganya.
Sama halnya seorang yang kerjanya mengajar sebagai guru setiap hari akan merasa jemu apabila anak muridnya sering tidak fokus sewaktu mengajar, namun apabila memikirkan apa yang boleh dijawab dihadapan Allah kelak adalah dia sudah lakukan yang terbaik.

Tidak kiralah apa yang kita lakukan sama-samalah kita pastikan matlamat itu sentiasa menguasai diri kita.


Wallahualam

Monday, May 24, 2010

Masa yang pantas berlalu

Tidakku sedar sudah sebulan 10 hari ku bercuti......ku masih teringat sebulan yang lepas ku begitu sibuk membaca nota, menanti-nanti kedatangan cuti yang panjang ini ..maklumlah setelah hampir setahun berada di PASUM.....namun cuti itu mungkin tidak yang kusangka....sekarang kufahami betapa masa yang terlalu lapang dek cuti ini tidaklah baik malah bisa menjadikan kita insan yang berat melaksanakan tanggungjawab dan seringkali timbul rasa malas.....segala impian yang telahpun dirancang sebulan yang lepas tidak dihiraukan......seperti keadaan yang ' relax ' di kala cuti ini membawaku jauh ke dunia alpa dan leka....tidaklah ingin aku memperkatakan satu per satu 'leka' yang kumaksudkan itu ,namun kalian pasti sedar akan hakikat ini bilamana dalam keadaan lapang dan senang......Jadi ku sebagai seorang hamba tidak layak berbuat begitu.....lagi-lagi ku ingin sambung dalam bidang medik bulan Julai kelak......kuharus melakukan penelitian semula terhadap diriku ini...MUJAHADAH...ini sangat penting ....aku baru buat jadual hidupku yang hanya tinggal 39 hari cuti ini....jadual ini ku harap dapat berjalan lancar.....hanya kepada Allah sahaja ku mohon kekuatan agar dapat ku padatkan masa cuti yang berbaki ini dengan perkara ilmiah....ingin ku tutup kata-kataku ini dengan Sebuah hadis Rasulullah s.a.w., antara lain menyatakan perguna lima perkara sebelum datang lima perkara; masa mudamu sebelum tua, masa sihatmu sebelum sakit, masa lapangmu sebelum sibuk, masa beradamu (kaya) sebelum jatuh miskin dan masa hidupmu sebelum mati

Thursday, April 22, 2010

Disebabkan " game"

Baru-baru ini kuterbaca di laman web surat khabar STAR berkaita ketagihan permainan komputer dan internet yang berlaku di Korea. Ada yang ber'online' hingga sampai memonteng kelas, bermasam muka dengan keluarga dan tidak makan kerana terlalu asyik menjadi hero dalam sebuah dunia fantasi atau menjadi pasukan terhebat dalam Piala Dunia. Sehinggakan 3 daripada 10 orang dewasa dan 26 % remaja di negara itu merupakan pemain ' game' tegar. $9 juta telah dibelanjakan untuk membasmi masalah ini. Sungguh apa yang kita dapat ambil ibrah di sini adalah betapa kuatnya pengaruh permainan itu sehingga boleh membawa seseorang itu jauh ke dunianya tersendiri meninggalkan realiti sebenar kehidupan. Pada masa yang sama merugikan banyak pihak termasuklah negara itu sendiri.

Dalam islam bermain game itu ppelbagai jenis hukum yang diberi daripada ulama yang berbeza, namun di kalangan yang menyatakan game itu harus adalah Yusuf al-Qaradawi. Beliau mengambil contoh catur sebagai game kerana pada zaman Nabi dan sahabat PS2, x BOX , dan PC belum ada. Selagi tiada dalil yang mengharamkan sesuatu yang bukan dalam lingkungan ibadah maka hukumnya menjadi mubah(harus)* . Lagi-lagi catur mampu melatih pemain itu bersikap kritis dan kreatif dan bijak mengatur strategi. Namun ada beberapa syarat yang diletakkan al- Qaradawi . Pertama

1-Tidak menangguhkan waktu solat dan kewajiban lain disebabkan keasyikan
permainan itu.

2-Tidak disertai dengan judi dan pertaruhan.

3-Hendaknya pemain dapat menjaga lisannya dari perkataan kotor seperti maki
hamun kerana tewas dan sebagainya.
(Al-Halalwal Haram Fil Islam, hlm 273, cet Al-Maktab Al-Islami)

suduh cukup syarat ini untuk seseorang itu tidak terjatuh dalam kategori ketagih, di mana segala adab permainan dijaga. Yang penting apa sahaja yang kita buat telah ada panduannya oleh Yang Maha Pencipta.Tidak kira apa saja yang kita lakukan di diketahuinya dan dibawah takdirnya..

Tuesday, February 9, 2010

Benarkah anda seorang Muslim?

Hari ini hari Rabu. Tidakku tahu sudah berapa Rabu yang berlalu dan kulaui ataupun sudah berapa lama aku dilena mimpi kelemahan. Aku seorang Muslim , namun ku rasa cukup selesa . Aku seolah katak yang bergembira mendapat air sedangkan itu adalah air yang menggelegak yang bakal menghancurnya. Di suatu zaman dahulu , dimana umat Islam masih memegang kuat sunnah dan benci meninggalkannya, namun situasinya berbeza sekarang. di sekelilingku Muslim Melayu tidak kisah berdamping bersama bukan muhrim , malah buat lebih dari itu. Kesenangan yang dimiliki tidak langsung dibalas dengan kesyukuran malah ditambah dengan amalan hina korupsi dan berjudi. Aurut dijadikan bahan sampingan dimana fesyen menjadi keutamaan. Di maanakah kita umat Islam? Di mana kemuliaan kita? Kita mulia kerana keikhlasan kita dalam menegakkan syiar Allah. Kita kuat tatkala kemarahan itu disirami dengan kesabaran...Hayatilah , dan sama-samalah kita merenung di sebalik diri kita sejauh mana peranan kita dalam mengembalikan identitas Islam dalam diri kita dan orang-orang di sekeliling........

Friday, January 1, 2010

Dua hari lepas aku menyahut ajakan sahabatku untuk mengedar beberapa risalah kepada pengunjung sambutan tahun baru di KLCC. setibanya di sana kami terus menuju ke Masjid KLCC, dimana terdapat juga sambutan yang lain .Namun yang ini bezanya syariat ditegakkan dan kemungkaran ditegah. Perempuan yang tidak sempurna penutupan auratnya merasa janggal ke sana. Suasana di sana cukup membuat diriku tenang dan entah dari mana rasanya rasa seolah semua yang disitu kenalanku........

Kami diberi seberapa risalah berkaitan bahayanya zina yang sepatutnya kami edarkan pada anak-anak muda sana. Mula-mulanya terasa aneh dan janggal untuk menyantun para pemuda pemudi disini kerana melihatkan mereka masing-masing berpasangan.....tentu mereka sudah tahu,betapa dalam kitab mulia Quran Allah menyebut " Janganlah kamu menghampiri zina...."(18:32)........... Tidakkah kita berfikir kembali mengapa Allah tidak berfirman "jangan melakukan zina" , sebaliknya jangan "mendekati" zina. Bukankah pendekatan berbentuk prevention itu lebih penting .....dalam kalam suci ini juga Allah mengarahkan supaya orang-orang beriman untuk menundukkan pandangan. Maknanya di sini jika kita teliti semula dan mencuba langkah-langkah "prevention " ini sudah tentu selamat.

Berbalik semula kepada topik tadi. Memanglah tugas kami hanya menyebarkan risalah namun ia bukanlah sesuatu yang mudah. Menggangu pasangan yang belum sah ini tatkala mereka sedang " khusyu " adalah agak mencabar, inikan pula untuk memberikan mereka risalah yang menentang perlakuan mereka itu. Andaikata disoal apakah ibubapamu sudah memberi kebenaran untuk melakukan semua ini pasti mereka akan tunduk malu...

Seperti yang dijangka kebanyakan yang datang dari orang melayu. Bukan kami sahaja yang mengedar risalah , akhawat juga tidak ketingggalan malah mereka lebih hebat . Selain menyantuni kanak-kana mereka turut berjumpa dengan orang-orang lelaki....

Detik yang dinantikan sudah tidak lama lagi.....akhirnya tibalah masanya, 2009 meninggalkan kami dengan bermacam-macam pengalaman dan pengajaran yang tidak dapat dilupakan. Langit yang sebelumnya gelap diterangi berpuluh-puluh bunga api yang menjadikan langit malam itu berwarna-warni..............

Sungguh tatkala bunyi meletus itu bingit di telingaku,suara manusia berteriakan melihat keindahan bunga api, melupakan kami tentang segala masalah yang dihadapi Seolah-olah semua gugusan demi gugusan bunga api itu takkan berakhir dan membawa kami jauh dari dunia ...betapa indahnya.

Malam itu kami beriktikaf di Masjid KLCC ......

Wednesday, November 18, 2009

Bersanding menurut kacamata islam


BERSANDING MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Bersanding dari perspektif Islam
BERSANDING MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
www.Halaqah.net
MOHD NAZRUL ABD NASIR,
Editor : Ummi Munaliza
SEJARAH DAN ASAL USUL PERSANDINGAN



Sejarah persandingan pula tidak diterangkan secara jelas di dalam kitab-kitab sejarah. Sebahagian mengatakan bahawa persandingan ialah adat yang dilakukan oleh bangsa Melayu sejak zaman dahulu.Sebahagian lagi mengatakan bahawa ianya merupakan adat yang diambil daripada India.Ini seperti yang diterangkan oleh De Jong (Religions in the Malay Archipelago, Oxford Univ. press, 1965) dan Joginder Singh (Tata Rakyat, Longman, 1978) dan mereka berpendapat ia adalah pengaruh Hindu.


HUKUM DAN PERBAHASAN

Jika dinilai pada maksud sebenar bersanding seperti yang diterangkan di dalam Kamus Dewan Edisi Keempat tersebut maka ianya adalah HARUS. Sekadar pengantin lelaki dan perempuan duduk bersebelahan maka tiada masalah padanya. Cuma jika dibahaskan daripada sudut adat dan budaya yang diamalkan sekarang seperti disediakan pelamin yang mahal, wanita berhias berlebih-lebihan serta tidak menutup aurat , adat bertepung tawar dan sebagainya maka perkara seperti ini perlu dibahaskan satu persatu secara terperinci.


PELAMIN

Berkenaan dengan pelamin yang mahal maka ianya tidaklah dituntut di dalam Islam. Walaupun kita kaya sekalipun maka tetap disarankan agar kita bersederhana di dalam berbelanja.Ramai yang menggunakan hujah bahawa pelamin sebegini perlu dilaksanakan sebagai kenang-kenangan untuk masa hadapan dan sebagainya. Hujah-hujah sebegini tidaklah boleh diterima pakai kerana lebih menjurus kepada hawa nafsu. Hukum dan saranan Baginda sallallahu alaihi wasallam sepatutnya lebih kita turuti.

Tetapi jika cuma disediakan tempat untuk bergambar bersama pengantin dan tempat tersebut dihias dengan seadanya, maka beberapa adab perlu diraikan.Antaranya ialah tidak berlaku percampuran bebas antara lelaki dan wanita, wanita wajib menutup aurat di hadapan lelaki yang ajnabi( yang boleh dikahwininya) dan begitu juga golongan lelaki ,wajib bagi mereka menutup aurat di hadapan wanita ajnabiah. Jika kesemua perkara ini diraikan maka tiadalah masalah padanya.

Kesimpulan tentang hukum pelamin ini ialah kita melarang berlakunya pembaziran dan percampuran lelaki dan perempuan yang berlaku seperti zaman sekarang. Tetapi jika semua perkara tersebut boleh kita elakkan maka hukumnya adalah HARUS.

Sebelum kita membahaskan lebih panjang sebaiknya kita memahami apakah yang dimaksudkan dengan membazir. Di dalam bahasa arab terdapat dua kalimah yang digunakan iaitu الإسراف dan التبذير. Sebahagian ulama mengatakan bahawa kedua-dua kalimah ini maksudnya adalah sama.

Al-Imam al-Jurjani rahimahullah mengatakan bahawa al-Israf ialah mengeluarkan harta lebih daripada perkara yang diperlukan.Manakala al-Tabzir pula ialah mengeluarkan harta bukan kepada perkara yang diperlukan (perkara maksiat).
Kata Guru kami yang mulia, Yusri Rushdi Al-Sayyed Jabr Al-Hasani di dalam satu kuliah beliau:

“Contoh mudah bagi al-Israf ialah seperti kita memerlukan untuk seminggu kehidupan kita sebanyak sekilo daging,tetapi kita membeli sebanyak 2 kilo daging maka ini dinamakan Israf.Manakala al-Tabzir ialah kita mengeluarkan walau sedikit wang untuk membeli perkara yang diharamkan maka ianya dikira al-Tabzir.Seperti membeli sebatang rokok yang berharga 50 qurush(matawang mesir lebih kurang 30 sen Malaysia) maka ini dinamakan al-Tabzir”
Kedua-dua perkara yang kita sebutkan ini adalah dicela dan tidak dituntut di dalam Islam. Jika berlebih-lebihan didalam perkara yang harus seperti contoh yang kita berikan tidak dituntut maka lebih-lebih lagi jika perkara itu menjurus kepada haram.


BERTEPUNG TAWAR DAN MENABUR BERAS KUNYIT

Ini merupakan adat turun-temurun yang dilakukan ketika majlis persandingan dilangsungkan. Sepanjang pembacaan saya tentang perkara ini , antara tujuan dilakukan perkara ini ialah untuk menambahkan semangat berdasarkan kekuningan padi kepada kedua pengantin. Terdapat juga jampi dan mentera yang tidak difahami bahasanya dengan tujuan menghalau roh-roh jahat dam sebagainya.

Jika perkara sebegini dilakukan maka hukumnya jelas HARAM. Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam:
عن أبي هريرة رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : من أتى عرّافا أو كاهنا فصَدَّقَه بما يقول فقد كفر بما أُنزِل على محمد.

Maksudnya: "Diriwayatkan daripada Saidina Abu Hurairah radhiyallahu anhu katanya: Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam: Sesiapa yang mendatangi dukun dan bomoh ,malah membenarkan apa yang disebutkan oleh dukun atau bomoh tersebut, Sesungguhnya (orang-orang yang mendatangi bomoh dan dukun sebegini) telah mengingkari apa yang diwahyukan kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam."

Perkara-perkara sebegini wajib ditegah berlaku di dalam masyarakat Muslim.

Alternatifnya, kita boleh melaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan kepada kedua pengantin agar dipelihara oleh Allah taala daripada sebarang kecelakaan. Maka ini sangat-sangat dituntut di dalam Islam.


WANITA BERHIAS DAN TIDAK MENUTUP AURAT

Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabi walaupun bukan dengan tujuan syahwat. Ini jika tiada sebab yang mengharuskan bagi seorang lelaki tersebut melihat kepada wanita ajnabiah. Jika mempunyai sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, di dalam majlis pengajian, berubat dan ketika jual beli maka tiadalah masalah untuk lelaki ajnabi melihat kepada wanita ajnabiah.

Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin. Maka kita katakan, tiadalah masalah jika kita ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat adab-adab yang kita sebutkan sebelum ini diraikan . Jika perkara ini diraikan maka syarak tidaklah menghalang perkara ini dilaksanakan.

Masalah aurat juga perlu dititik-beratkan oleh pengantin dan orang ramai yang hadir.Firman Allah taala di dalam surah al-Nur ayat 31:
وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آَبَائِهِنَّ أَوْ آَبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya: "dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka ; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka , atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat wanita, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah taala, wahai orang-orang yang beriman , supaya kamu berjaya."

Ayat ini sangat jelas menunjukkan arahan daripada Allah taala supaya menutup aurat.
ETIKA PEMAKAIAN

Antara syarat-syarat pakaian bagi wanita dan lelaki ialah:

1. Mestilah pakaian tersebut daripada jenis yang menghalang daripada orang mengetahui warna kulitnya. Ini bermakna, seseorang tersebut tidak boleh memakai pakaian yang nipis sehingga orang boleh mengetahui warna kulitnya.

2. Mestilah pakaian tersebut menutup keseluruhan aurat lelaki dan wanita tersebut.


3. Mestilah pakaian yang dipakai tidak membolehkan orang mengetahui bentuk tubuh dan auratnya iaitu tidak ketat.

Kebanyakkan orang pada zaman sekarang tidak memahami masalah menutup aurat ini dengan baik. Maka mereka melakukan kesilapan dalam keadaan mereka tidak sedar. Ketiga-tiga syarat yang kita sebutkan perlulah diraikan kesemuanya. Jika kurang salah satu daripada syarat-syarat tersebut maka seseorang tersebut masih dikira tidak menutup aurat. Kita mendapati ada golongan yang berpakaian ketat dan bilamana kita melarangnya maka mereka mengatakan bahawa yang penting orang tidak mengetahui warna kulit . Maka ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak faham syarat-syarat berpakaian yang diletakkan oleh syarak.

Maka para pengantin dan orang ramai perlulah meraikan perkara ini. Satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian ialah berkenaan make-up pengantin. Berhiaslah sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah kepada kita. Tidak perlu membazir wang menjemput juru solek bagi mengkaburi mata orang lain . Malah kita bimbang termasuk di dalam ayat Allah taala di dalam surah al-Ahzab ayat 33:
وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأُولَى

Maksudnya: Janganlah kamu bertabbarruj sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah pada zaman dahulu.
WARNA PAKAIAN

Masalah warna pakaian juga menjadi perbahasan dikalangan orang ramai. Adakah syarat-syarat tertentu bagi warna pakaian bagi wanita? Menurut Syeikh Ali Jum’ah Hafizahullah di dalam kitabnya Fatawa Asriyah(Fatwa semasa) warna tidaklah ditetapkan oleh syarak bagi wanita cuma yang wajib bagi mereka ialah mengikut syarat-syarat yang diletakkan oleh syarak di dalam etika berpakaian .

Syarat berpakaian ialah seperti yang telah disebutkan oleh saya sebelum ini.

Pendapat yang mengatakan bahawa wanita perlulah memakai warna yang gelap-gelap agar manusia tidak memandang kepada mereka tidaklah terlalu tepat. Ini kerana ada terdapat golongan manusia yang menyukai warna yang gelap. Maka mereka tetap akan memandang kepada wanita yang berpakaian gelap.


KESIMPULAN

Setelah kita membahaskan hukum bersanding ini , saya mengharapkan sidang pembaca dapat memahami dengan sebaiknya tentang perkara ini. Hukum asalnya adalah harus.Cuma perkara-perkara yang berlaku disebaliknya yang menyebabkan ianya menjadi haram seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas wanita dan lelaki, membuka aurat dan pembaziran. Jika kesemua perkara ini dapat kita elakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut.Jika perkara yang kita sebutkan ini tidak dapat diraikan maka hukumnya tetap menjadi haram. Wallahu a’lam.

Rujukan:

1. حكم الإسلام في النظر و العورة oleh Syeikh Muhammad Adib Kalkal.Cetakan Maktabah al-Arabiah.

2. فقه الألبسة و الزينة oleh Syeikh Abdul Wahab Abdul Salam Thawilah.Cetakan Darul Salam Kaherah.

3. الكلم الطيب oleh Syeikh al-Allamah Ali Jumaah .Cetakan Darul Salam.Jilid Pertama.

4. موسعة الأسرة تحت رعاية الإسلام oleh Syeikh al-Allamah Atiyyah Saqr rahimahullah.Cetakan Maktabah Wahbah. Jilid Pertama.

5. Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat.
http://nazrulnasir.blogspot.com

p/s: artikel saifulislam :'Biar mati anak jangan mati adat'