Thursday, August 11, 2011

Ramadhan yang mulia

Pada awalnya jiwa ini bagaikan tubuh yang kurus kering dan lapar menerima kunjungan hidangan yang sedap apabila Ramadhan baru membuka tirainya beberapa hari yang lalu.

Bukanlah ingin menyatakan yang kini diri hina dan kerdil ini tidak langsung menghargai kunjungan Ramadhan, cumanya adakalanya rasa seperti bulan-bulan lain pula.

Seharusnya setiap saat dalam bulan yang mulia ini diraikan kelebihannya.

Tidak harus perkara yang sama dilakukan di bulan lain turut juga dilakukan bulan yang mulia ini.

Andai sebelum ini mungkin masa yang terlopong diisi dengan mengukir peta di bantal, atau menonton cerita Korea atau membaca komik di internet maka amat malang andai aktiviti begitu masih diteruskan sekarang ini.

Andai bacaan Quran sebelum ini sekadar beberapa helai sehari maka inilah turning point kita untuk upgradkan dengan menggandakan lagi bacaan ataupun mula mentadabburnya dengan lebih serius dan intensif.

Buta akhirat

Agak kasar jika ingin menyebut golongan yang tidak meraikan bulan ini dengan istilah buta akhirat.

Nauzubillah, agar Allah hindarkan kita dari termasuk golongan ini.

Mereka sekadar nampak apa yang lahir saja .

puasa=lapar=lembik=tidak larat berbuat apa-apa=kurang produktif.

Apakah ini Ramadhan yang ingin Allah sampaikan pada umatnya.

Ramadhan yang sebenarnya jauh lebih baik bergunung Everest tinggi faedahnya, bahkan hadiah yang menanti di akhirnya yang juga matlamatnya TAQWA.

Apakah yang lebih indah di dunia ini melainkan diri yang mampu membezakan yang baik dan buruk, mampu menjauhkan diri dari yang hina mampu melakukan usaha ikhlas dan amalan yang Allah redha ?

usah fikir lama-lama, beramallah!

Namun bukankah Rasulullah saw yang mulia menyebut tentang ruginya mereka yang apabila keluarnya dari bulan Tarbiyah ini masih dalam kejahilan dan penuh dosa.

Tidak akan habis perkongsian ini jika ingin berkongsi suasana Ramadhan hambar sesetengah masyarakat.

Kesimpulan

Marilah kita berusaha hingga usaha itu tiada lagi yang mampu diusahakan untuk menjadikan Ramadhan yang mulia tahun ini sebagai yang terbaik sepanjang bertahun lamanya kita pernah berpuasa.

No comments:

Post a Comment