Sunday, June 7, 2009

Alhamdulillah, berprluang jugak untuk menulis selepas sekian lama menunggu.Sebenarnya di kolej kami ada cc namun sejak 3 hari kebelakangan ini asyik tutup.
Hari ini ingin saya bercakap tentang kerjaya. Saya sebenarnya masih dalam proses mencari kerjaya yang terbaik buat diri walaupun saya telah memilih jurusan sains hayat dan berpeluang melanjutkan pelajaran sebagaoi pelajar mediik satu hari nanti.Namun begitu saya kerap tertanya diri benarkah jurusan yang diambil sesuai ? Adakah engineering lebih sesuai bagi saya? Atau adakah saya sesuai dengan sastera? Macam-macam lagi pandangan yang lain yang menyebabkan saya kadang kala rasa tercabar.Misalnya satu hari kawan saya bertanya saya mengapa kamu ambil medik? pernahkah kamu melihat mayat-mayat dan anggota -anggota manusia yang telah dikerat, pernah engkau terbayang bahawa satu hari engkau akan diberi tanggungjawab penuh terhadap seseorang pesakit yang sedang kritikal danperlu menjalani pembedahan, dan pada masa yang sama (dalam bilik pembedahan) semua medical assistant dan nurse memandang dan menunggu arahan dari engkau? Waktu itu kau perlu melakukan tindakan berani dengan cepat sebelum terlambat. Itulah antara perkara yang saya tidak terfikir pun sebelum ini. Namun itu tidak bermakna saya perlu tinggalkan terus kerjaya ini kerana saya perlu lakukan banyak lagi kajian dan penyelidikan bagi mengetahui yang terbaik .
Apa yang penting jurusan sains hayat yang saya ambil ini memberi saya peluang yang luas untuk memilih kerjaya lain sewaktu di peringkat ijazah nanti.Ini kerana saya turut mengambil subjek sains seperti fizik ,kimia dan matematik di samping biologi.

No comments:

Post a Comment