Monday, June 1, 2009

Beginikah hidup di universiti?

Aku pelajar sains hayat dan kelasku pada hari selasa ini bermula jam 2 hingga 5 petang. Kami pelajar PASUM(Pusat Asasi Sains Universiti Malaya) ditempatkan dua orang dalam satu bilik.'room mate' saya ambil course sains fizikal, kelasnya jam 8 hingga 10 pagi. Aku tinggallah di bilik keseorangan.Betapa bosannya, bayangkanlah seorang diri yang ada hanyalah buku-buku. Sunyi sepi bilikku.Memang benar kata-kata seniorku bahawa kehidupan di universiti bukan lagi macam di sekolah. Tiada lagi jadual makan, tiada jadual tidur, tiada jadual riadah, jadual prep , dan segalanya yang dapat mengumpulkan kami bersama. Ikut sedap kitalah samada ingin tidur sepanjang hari ke, ingin keluar ke bandar ke ingin main bola ke asalkan kuliah mesti hadir.

Itu yang menyebabkan aku berfikir betapa pentingnya untuk bijak menguruskan diri masing-masing. Memang benar pengalaman hidup saya yang sebelum inilah mempengaruhi gaya hidup di universiti. Jika saya seorang yang tidak rajin mengemas bilik sewaktu di rumah atau asrama dulu,maka bersepahlah bilik saya. Jika saya seorang yang suka habiskan masa melepak dengan kawan maka banyaklah masa saya terbuang sewaktu di universiti. Adapun juga jika saya kaki tidur maka tertidurlah saya dalam masa-masa yang banyak terluang seperti yang saya hadapi sekarang. Kesimpulannya saya berpendapat sangat penting bagi seseorang yang tidak lama lagi untuk masuk universiti itu agar bermuhasabah adakah 'life style' yang sedia ada itu cukup baik atau banyak lagi perbaharuan yang perlu dilakukan untuk kehidupan yang berjaya dan menyeronokkan di universiti nanti.

1 comment:

  1. Can I just talk to you? Saya ada kehidupan yang jauh lebih membosankan.

    ReplyDelete