Tuesday, February 15, 2011

hidup menuntut fikir

Apapun kalau wujudnya di dunia ini segalanya akan lenyap. Mobilmu, rumahmu, duit JPAmu, jawatanmu, bidang yang kau ceburi, segala-galanya.

Hidup jika satu hari kau pasti akan mati adakah ini sia-sia namanya. Apa yang engkau usahakan, engkau kejarkan, engkau buat maka kesudahannya adalah dirimu akan ditanam beberapa meter dalam tanah.

Maka di sinilah nampaknya penting untuk berfikir sejenak untuk apa kita diciptakan di dunia ini.

Maka oleh itu juga Allah swt berfirman ,

"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan.Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui " 30:64

Kita ini sebaik sahaja faham akan hakikat sementaranya dunia dan satu hari nanti pasti mati akan bertanya what should i do ?

Bagi setiap yang mengakui muslim akan temui jawapan oleh Sang Pencipta Agung , Allah dalam quran.

Allah berfirman ,

" Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan mereka beribadah kepadaku " 51:64

Ibadah itu adalah segala amalan baik dilakukan demi keredhaan Allah. maka dengarlah apa Rasulullah saw katakan mengenai antara golongan yang diterima Allah solatnya,

" ..dan ia tidak mengharapkan anugerah dari salatnya kerana sebagai hambaKu..."
(sahih al bukhari)

Sebagai seorang pekerja , layakkah kita mengendahkan apa yang disuruh majikan terutamanya majikan itu baik dan jujur orangnya . Maka Allah tidak pernah melupakan kita bahkan sebanyak mana dosa seseorang itu jika dia bertaubat maka Allah maha menerima taubat kecuali syirik.

Apabila kita susah siapa yang mendengar kita kalau bukan Dia..

" Bukankah dia (Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepadaNya, dan menghilangkan kesusahan..." 27:62

Juga sebagai seorang khalifah seperti yang Allah rekodkan dalam surah al baqarah ayat 30, peranan sebagai khalifah.

Maka setelah kenal akan tanggungjawab sebagai seorang hamba allah dan khalifahNya maka akan berbezalah hidupnya dengan golongan yahudi , nasrani, freethinker dan agama lainnya di bumi.

" dan kami tidak mengutusmu kacuali sebagai rahmat sekalian alam " al anbiya ; 107

Iman itu hidup dan terpancar melalui perbuatannya. tatkala masyarakat asyik berhibur , didodoi nikmatnya duniawi, dia mula memainkan peranannya untuk berdakwah. Dakwah itulah sunnah terbesar rasulullah saw.

maka kehidupannya sementara , ya dia sedar akan hal itu.

Oleh itu dia cuba sedaya upaya mengisi setiap juzu kahidupannya agar menepati apa yang Allah suruh dan terhindar dari segala yang dilarangNya.

maka hidupnya ini bukanlah matlamatnya namun hanyalah sarana atau jalan menuju
' kehidupan ' yang sebenar.

Oleh itu sebagaimana yang tertulis dalam quran akan janji manis tersedia bagi mereka yang berjaya ke syurga. siapakah mereka itu wahai pembaca yang tercinta.

" Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari
(keinginan) hawa nafsunya, maka sungguh syurgalah tempat tinggal(nya)" 79:40-41.

Maka tidak layaklah dibiarkan sahaja masa di dunia ini kosong dari berkhidmat kepadaNya secara total. Marilah sama-sama kita menyahut seruan Rasulullah saw ,ulama dan penyambung risalah ini untuk menyeru kehidupan berlandaskan syara' .

1 comment:

  1. Ar Rayah World News

    Janji Allah 'Khilafah' Tinggal Selangkah Lagi

    http://ibnuyassir.blogspot.com/

    ReplyDelete