Tuesday, May 15, 2012

Aku tak mulia selagi tak ikut Allah

Salam Nakbah Palestin,

Sungguh luar biasa cuti ya. Cuti lah determine whether kita dapat jadi apa masa tamat cuti nanti. silap haribulan kalo tak plan jadi zombi yang tidur dan makan saje.

Maka tak mahu lah dalam kategori yang rugi itu kan jadi sangat perlu setiap dari kita yang menggelar dirinya muslim ini plan sesuatu.

Tak banyak, sikit.

Alhamdulillah ayah ada syorkan SMART. memang smart punye idea. mengoptimakan masa yang sikit serta tersusun demi output yang baik.

Apapun tujuan post kali ini bukanlah mengenai itu tapi sedikit perkongsian hasil beberapa helai bacaan saya setakat cuti ini. Hanyalah sebagai sedikit peringatan juga pada diri ini agar kembali bangkit setelah sekian lama tidur atau duduk berselimut.

Sekarang umat islam semakin hina. Kita mencari budaya baju ketat, seluar londeh, tudung nampak rambut. Luaran dah memang tak ada tanda dia ni Islam. Dalam pula sepi dari zikir dan tunduk pada Allah.

Apa yang tinggal untuk diri dikenali Muslim. Oh ya, namanya ada sedikit bunyi Islam.

Wahai cik bang, cik adik, makcik,pakcik sekalian .

Andai begitu perangai kita agaknye , hidup tak solat, kalo solat pown acuh tak acuh, ikhtilat tak jaga main sentuh je semua orang, main cakap je semua tak kiralah secara sedar tak sedar menghina dirimu sendiri...

Kalo gitulah kita yang hanya kekal nama. yang hanya kekal baju Melayu, yang hanya kekal tersimpan sebuah Quran berhabuk di rak,,,

Kalo gitulah kan ....ape beza kita dengan orang yang bukan Islam ye??

Kalo begitulahkan mana agaknya ke'izzahan' atau kemuliaan tu kan muncul.

Dari sudut mana agaknya kita ni lebih mulia.

Masa depan kita lebih mudah masuk syurgakah, begitu???

Kalau dalam bukunya Manhaj Hidup Muslim karangan Abu A'la Al Maudi jawapannya samalah pengakhiran seseorang yang gaya hidupnya seperti bukan islam itu dengan orang bukan islam.

Anda lebih tahu bukan...

konklusi

Kita ini bila mengucapkan kalimah syahadah, maka tiada lagi kata pemutus yang lebih tinggi melainkan kata putus Allah swt. Tiada lagi kehidupan mana tuk dipilih melainkan yang mana yang Allah suruh.

Sama2lah kita terus berusaha agar cara hidup yang kta pilih kini diredhai Allah swt.

No comments:

Post a Comment