Sunday, May 20, 2012

rupa bangsa negara Islam

Kali ini ku ingin berbincang sedikit berkaitan tajuk rupa bangsa muslim dan aqidahnya.

Hakikatnya Islam datang membawa satu tali sahaja yang menghubungkan manusia dengan dengan Tuhan. Tidak ada tali lain.Itulah tali aqidah islamiyyah.

Tidak ada sistem lain yang bisa menyelamatkan ummah ini melainkan sistem islam.

Juga ada satu syariat dan undang2 sahaja iaitu syariat dan undang2 islam.

Dalam islam kita tidak mengenal beza antara kau cina, kau india atau kau orang putih ke, mat arab ke... tapi samada kau islam ke tak. andai kau islam kaulah saudaraku.

Jadi tiadalah semangat kebangsaan,kesukuan itu dalam diri kita melainkan yang tinggal adalah talian aqidah yang menghubungkan antara hati2 kita dalam mewarnai dunia ini dengan ISLAM.

Rasulullah saw bersabda " Bukan dari golongan kita yang menyeru ke arah perkauman, bukan dari kalangan kita yang berperang kerana asabiyah dan bukan dari kalangan kita yang terbunuh kerana mempertahankan assabiyah "

Jadi walaupun negara itu negara yang kita lahir, yang kita tinggal, yang kita simpan segala barang2 kita namun andaikata sistem ISLAM tidak didaulatkan, Al Quran bukanlah perlembagaan, matlamat bukan hanya keredhaan Allah namun bercampur dengan keinginan nafsu shahwat yang lain maka mana mungkin kita harus menyokong sistem sebegini.

Sepatutnya kita laksanakan penentangan hinggalah sistem yang diamalkan itu ISLAM sepenuhnya.

Anda akan dengar bermacam2 masalh yang timbul akibat mengikuti sistem barat yang anda ikut ini. Dan anda tidak sesekali akan menjumpai solusi melainkan anda tukar sepenuhnya sistem sedia ada dengan sistem ISLAM.

Anda ingin menyalahkan si pelaku zina sahajakah sedangkan media dipenuhi gambar perempuan berpakaian separuh bogel, tayangan 2 dari barat dibenarkan malah diadakan tayangan sendiri yang meniru segala aksi lucah dan perbuatan jijik dari barat itu dengan alasan ia menarik minat ramai pemuda.

Ya! benar siapa yang tidak tertarik andai kata nafsu dihidangkan makanannya.Hanya insan yang kuat imannya sajalah yang mampu terus bertahan, dan itupun berapa ramai.2 % ? 3% ?


Jadi masalah mencuri yang terjadi akibat sistem riba, rasuah , pemimpin zalim tapi bila inginkan solusinya baru nak ikut gaya hudud potong kanan?

Bukankah sistem yang anda guna pakai itulah yang menghasilkan sekian ramai pencuri dan kini anda ingin minta solusi dari sistem islam?

Bolehkah begitu?

Tidak sesekali.

Anda menyediakan medium suasana begitu kondusif utuk manusia berbuat zina dan mencuri dan kemudian anda meminta dilaksanakan solusi dari cara islam.

Mengapa tidak laksanakan sistem islam secara sepenuhnya dari awal. Aurat dijaga, ikhtilat dijaga, kerja tidak alkoholic, quran dibaca ditadabur dilaksanakan kandungannya, keredhaan Allah yang dicari dalam apa jua tindakan, tiada lagi kemiskinan dek pemimpin yang boros menghabiskan wang rakyat.

Pencapaian akademik pula diseimbang dengan hubungan dengan tuhan agar tiada manusia lupa diri. Makin banyak ilmu makin tunduk, belajar bukan sekadar untuk tunjuk2,tayang2 ijazah namun untuk kebaikan ummah. tiada lagi ummah di benua manapun yang terbiar kehidupannya, sistem zakat diuruskan dengan baik,media pula dipenuhi hiburan yang menggalakkan ke arah kehidupan yang diredhai Allah,

Andai kata kondusi kini sudah tidak friendly dengan berlakunya zina dan kecurian serta banyak  lagi problema lain maka adakah kemungkinan masih berleluasa problema atau semakn berkurangan ?

Anda jawablah sendiri.

No comments:

Post a Comment