Monday, June 11, 2012

ada apa dengan wasatiyah??



satu perkataan yang menggambarkan islam.

maksudnya bersederhana.

namun seringkali kita tersilap tafsir namanya.

bukanlah namanya wasatiyah itu andainya kita tidak menutup aurat sepenuhnya.

yang perlu difahami adalah setiap yang Allah anjurkan dalam quran dan apa yang rasulullah saw sampaikan dalam hadith itu adalah wasatiyah , sederhana.

mana mungkin Allah suruh kita labuhkan jilbab@tudung tanpa sebaranng sebab.

Dr Zakir Naik berkata andaikata 2 orang gadis kembar yang berjalan di laluan gelap lagi sunyi disergah sekumpulan lelaki algojo , yang satunya berpakaian menjolok mata sedangkan yang seorang lagi berpakaian sempurna auratnya maka mana satu yang lebih dipilih oleh alg6jo lelaki2 buas itu ?

anda jawablah sendiri.

wasatiyah juga berlaku dalam kehidupan seharian kita.

kita bersederhana dalam bercakap, tidak terlalu kuat, tidak terlalu perlahan.
kita bersederhana dalam berbelanja tidak terlalu boros dan tidak terlalu loket atau kedekut.
kita bersederhana dalam berpakaian , tak terlalu menarik perhatian dan tak terlalu selekeh dan comot.

macam2 lagi.

sebab itu Allah melarang hambanya yang bila bergaduh itu melarat sampai berhari2 tak tegur. Allah bagitau kalau makan jangan berlebih2, kalau puasa jangan tak berbuka, kalau bertahajud mesti tidur dulu,kalau berkahwin itu satu sudah memadai andai tidak mampu berlaku adil.

kesimpulan

Allah meraikan fitrah manusia melalui syariatNya. Sesiapa yang lari dari syariatNya maka itulah yang sepatutnya dikatakan ekstrimis. orang yang terlalu longgar, yang meremehkan undang2, hukum hakam Allah, yang memisahkan islam dari kehidupan seharian hingga akhirnya terhijab olehnya keindahan islam itu sendiri.

juga yang terlalu keras hingga menyatakan perang terhadap semua orang bukan islam, yang terlalu menyekat pergerakan wanita, yang tidak langsung boleh bertolak ansur dengan konsep pendekatan mesra dalam dakwah melainkan serangan buta tuli sahaja, maka mereka juga akhirnya akan tertipu oleh syaitan dan terjerumus ke lembah kehinaan.

samalah kita jadi insan wasatiyah persis baginda Rasulullah saw.

No comments:

Post a Comment