Monday, June 11, 2012

detik-detik masa





sungguh sangat indah andaikata ruang2 cuti ini dimanfaatkan dengan pembacaan buku2 santai mantop lagi bermakna seperti buku karangan Dr yusuf al qardhawi ini.

pertama sekali perhatian Al Quran dan sunnah mengenai masa.

namun di sini saya tidak ingin mengurai semuanya kerana 2 faktor. pertama secara jujur saya sendiri tidak ingat kedua blog ini akan melerek panjangnya hingga anda tertidur sampai pagi esok baru sedar agaknya.

toyyib. kewajipan muslim terhadap masa.

pertama sekali menjaga masa.
tugas utama setiap dari kita ialah wajib menjaga masa. setiap detik yang berlalu.

hassan al basri menyebut " saya lihat suatu kaum yang sangat2 menjaga masa hingga lebih dari kamu menjaga wang ringgit kamu "

golongan salaf sangat menghargai setiap saat hidup mereka. mereka tidak akan biarkan ia berlalu begitu saja tanpa amalan yang mendekatkan diri pada Allah.

nikmat masa lapang disebut dalam sepotong hadis.

" 2 nikmat di antara nikmat2 Allah yang kebanyakan manusia kaburi mata melihatnya; iaitu sihat dan masa lapang " 

seorang muslim itu sering terikat dengan masa. dalam sehari dia wajib menegakkan 5 solat dalam batasan  waktu yang ditetapkan. dalam masa seminggu dia wajib solat jumaat yang hanya waktunya hari tersebut. dalam setahun dia wajib membayar zakat sebelum waktunya berlalu. dalam sebulan ramadhan dia berpuasa dalam lingkungan masa yang ditetapkan .

kesimpulannya muslim itu sentiasa terikat dengan batasan masa yang mendidiknya agar berdisiplin dalam kehidupannya.

pokok dalam buku ini adalah bab pandangan sebenar terhadap masa.

masa kita terbahagi kepada yang lalu, sekarang dan akan datang.

Islam sangat menggalakkan kita memetik faedah ibrah pengajaran dari masa2 yang lepas. kita membaca seerah dan sejarah agar tidak kembali mengulangu kesilapan yang sama.

masa yang ada sekarang patut dimanfaatkan sedayanya. sebuah hadis berbunyi " jikapun berlaku kiamat, di tangan kamu di masa itu ada sepohon benih kurma, maka kamu masih lagi berkesempatan menanamnya maka hendaklah kamu menanamnya."

untuk masa hadapan kita patut letakkan matlamat dan bersungguh ke arah cita2 itu. sebagai mukmin , mukhlisin kita ada target dunia dan akhirat.

bab yang terakhir adalah awas dari mensia-siakan masa. ada masa kita lalai, kita menangguh-nangguh, kita cuai dan tidak sikit juga di kalangan kita yang sering mencaci masa.

kesimpulan

andai masa di dunia ini kita pergunakan dengan sebaiknya maka kita akan berbahagia di dunia dan akhirat. seorang ulama menyebut masa ini lebih berharga dari harta. ini kerana harta yang hilang boleh kita gunakan masa yang ada lagi untuk mengusahakan yang baru. Namun masa yang hilang tiada lagi boleh diganti dengan apa2.

selamat menggunakan nikmat masa dengan sebaik2nye.

No comments:

Post a Comment