Tuesday, June 19, 2012

buta politik takpeke?




hari ini kita lihat rata-rata mahasiswa sangat buta politik, maaf andai terkalu kasar bunyinya namun itulah realitinya.


mereka yang buta mata tidak dapat jalan dan terpaksa bergantung pada orang sekeliling atau meraba-raba mencari jalan yang benar.

Namaun bagi golongan buta politik ini mereka tidak tahu langsung apa itu politik dan buat apa mereka patut cakna politik. mereka tidak tahu apa beza UMNO dan PAS, juga MIC dan DAP.

antara faktor mereka golongan muda ini tak mahu tahu hal politik adalah kerana menganggap politik itu kotor. Ini terjadi ekoran gambaran politik mereka adalah semata-mata yang ada di media . memanglah kotor. mereka tidak lihat bagaimana politik itu sebenarnya bersih namun dikotorkan oleh mereka yang tidak tahu berpolitik.

mengetahui politik sangat penting.

melibatkan diri dalam politik lagi penting.

ada apa dengan politik

mereka tidak sedar melalui poltiklah mereka berpeluang menuntut ilmu di menara gading secara percuma.

mereka belum sedar melalui jalan politik mereka dapat membantu orang kampung mereka yang hidup sekangkang kera itu.

mereka mungkin belum tahu bahawa melalui politiklah mereka tidak perlu bersusah payah membayar yuran sekolah itu dan macam-macam lagi cukai.

namun andai mereka masih buta politik.

politik itu kotor, jijik dan busuk.

mana mungkin mereka akan mendekati politik.

kenal pun tidak apa lagi minat.

maka lenyaplah suara anak muda intelektuall yang sepatutnya lantang menegur pemimpin yang zalim

mereka yang belajar degree politik, syariah, medik, engineering,bahasa,pertanian ....

mereka setiap seorang dari mereka ada suara yang mampu menyumbang dalam masa depan negara.

mana mungkin mereka dapat menjadi bakal pemimpin atau ahli politikus yang matang satu hari nanti andai tidak didedahkan sejak hari ini?

akibatnya...

apapun yang rugi nanti negara jugak.
akibat menjauhkan anak muda dari penglibatan dalam politik maka mereka ini akan berterusan disibukkan dengan perkara picisan, mereka sudah jadi golongan yang tak kisah masyarakat sekeliling dan hanya melihat masalah perbadi sahaja.

bagi sesetengah yang berkata politik itu tidak perlu kerana ia penuh dengan penipuan dan dosa maka ketahuilah bahawa mahu tak mahu pasti ada satu puak yang benar dan satu puak yang tidak.

namun untuk mengetahui mana yang benar dia perlu cakna politik.

andai kata akibat jahilnya dia terhadap politik, maka dia silap memilih parti maka parti yang disokong itu tidak betul-betul mendaulatkan islam.
Risau-risau satu hari nanti dia akan jadi sama-sama pendokong pada parti yang mengamalkan kejahatan, rasuah dan penipuan.
tidak mustahil satu hari nanti dia akan melakukan kejahatan sama macam pemimpin zalim yang disokongnya itu.

maka akan lahirlah generasi buta politik. penglibatannya dalam parti yang silap itu bukan sahaja melibatkan undinya sahaja namun dia juga akan membantu dalam kerja-kerja batil parti itu.

konklusi

usahlah kita terikut dengan budaya sekarang wahai anak muda.

budaya menjauhi politik.

andaikata kita ambil tahu politik kita kenal politik dan seterusnya bekerjasama dalam sesebuah parti politik tersebut maka kita memiliki beberapa keuntungan.

pertama kita kan jadi semakin matang. ya kita tidak akan sibuk mencari pasanngan tak sah, tak kan sibuk meng 'modify' motor, tak kan kita ada masa tuk semua tu.

kerana kita sudah disibukkan dengan isu negara. ya sesuatu yang sangat perlu ada dalam fikiran anak muda agar kembali lahirnuya pejuang agama seperti Burhanuddin al helmi, ustaz Zulkifli Muhammad dan ustaz Yahya Othman.

seterusnya bilamana kita memilih parti yang benar maka kita dapat menyumbang pada ummah serta terlibat sebagai pendokong pada kebangkitan islam.

kenal politik sebelum anda dizalimi kerananya.

No comments:

Post a Comment